Kriteria Penilaian Audit EKSA

RUANG TEMPAT KERJA/ PEJABAT

B1) Lantai
1 Memastikan lantai memenuhi kriteria yang berikut :
-        Selamat dan tidak licin
-        Tiada kekotoran / sampah di lantai
-        Tidak berlubang/ pecah atau rosak
-        Tong sampah disediakan

Sekiranya berlaku korosakan, inisiatif / tindakan proaktif untuk menambahbaik kerosakan perlu segera diambil.
2 Menyediakan program pemantauan dan memastikan jadual pembersihan dipatuhi

B2) Dinding dan Siling
3 Memastikan dinding dan siling bersih daripada kekotoran dan dalam keadaan baik

4 Menyediakan hiasan yang bersesuaian dan selaras dengan imej korporat.

B3) Lampu dan Soket
5 Memastikan semua lampu bersih, berfungsi dan dalam keadaan baik. Kriteria berikut hendaklah dipatuhi:
-        Pelan lampu/ suis dipamerkan
-        Notis/ arahan penjimatan tenaga
6 Memastikan soket elektrik berfungsi dan dalam keadaan baik.

B4) Susun Atur Peralatan
7 Menyeragamkan susunan laci meja/ kekaki boleh gerak(mobile pedestal

8 Memastikan peralatan kerja di ruang kerja/ kubikel dalam keadaan teratur dan kemas :
-        Komputer
-        Tray keluar/masuk
-        Folder/Fail
-        Perhiasan berciri imej korporat dan tidak keterlaluan
-        Wayar/ kabel untuk peralatan ICT perlu dikemaskan dengan cable casing yang bersesuaian.


B5) Keadaan Peralatan
9 Menyusun alat tulis dengan kemas dan teratur di atas meja/ tray/ dalam laci.
10 Memastikan semua peralatan dalam keadaan baik dan boleh digunakan.
11  Memastikan tanda/ label bersesuaian bagi barangan yang disimpan dalam ruangan tertentu/ laci. Ruangan laci dilabel seperti berikut :
-        Laci atas – ALAT TULIS
-        Laci tengah – DOKUMEN RASMI
-        Laci bawah – PERIBADI

12 Memastikan semua peralatan bebas daripada debu, bersih dan kemas seperti berikut :
-        Rubber stamp yang aktif dilabelkan dan disenaraikan
-        Sediakan bakul sampah ditempat yang bersesuaian
-        Kasut/ selipar yang tidak digunakan disusun dengan kemas dibawah meja ( tiga pasang termasuk yang dipakai)
13 Mempamerkan tatacara penggunaan untuk peralatan guna sama (yang bersesuaian).
14 Mempamerkan arahan/ notis bagi memastikan peralatan disusun kemas

B6) Pelabelan dan Papan Tanda/ Tanda Arah
15 Menyediakan tanda nama pegawai/ kakitangan pada bilik atau kubikel yang seragam.
16 Menyediakan label yang bersesuaian dan seragam bagi menunjukkan seksyen/ unit.
17 Menggunakan papan tanda/ tanda arah dengan tulisan yang sesuai, jelas dan mudah dibaca
18 Meletakkan papan tanda/ tanda arah pada kedudukan strategik dan mudah dilihat.

B7) Perhiasan
19 Menyediakan perhiasan yang minimum dan selaras dengan imej korporat.
20 Memastikan perhiasan yang digunakan tidak berdebu dan dalam keadaan baik.

B8) Keperluan Umum
21 Menyedia dan memaparkan pelan lantai di bilik/ ruang guna sama yang mudah dilihat.
22 Menyedia dan memaparkan pelan lampu di bilik/ ruang guna sama yang mudah dilihat (sekiranya melebihi dua suis)
23 Memaparkan Senarai Aset Alih Kerajaan (KEW.PA-7) di semua bilik/ ruang.
24 Melantik Person In Charge (PIC) bagi setiap bilik/ ruang guna sama berserta nombor telefon untuk dihubungi.
25 Menyedia dan memaparkan etika/ tatacara penggunaan bilik/ ruang guna sama dengan jelas.
26 Merencana inisiatif/ tindakan proaktif pembaikan sekiranya berlaku kerosakan dengan segera (jika ada).

B9) Meja Kerja Warga/ Kubikel Kerja
27 Memastikan meja kerja kemas dan peralatan disusun dengan baik
28 Menyediakan perhiasan yang minimum dan selaras dengan imej korporat.

B10) Bilik Pegawai
29 Memastikan meja kerja kemas dan peralatan disusun dengan baik.
30 Memastikan susunan perabot kemas.
31 Menyediakan perhiasan yang minimum dan selaras dengan imej korporat.

B11) Stor Peralatan Pejabat
32 Memastikan stor memenuhi kriteria berikut : a) Bersih b) Tidak berdebu c) Susunan kemas dan teratur
33 Menyediakan sistem rekod inventori yang jelas dan teratur bagi memudahkan capaian barangan dengan cepat dan pantas.
34 Menyedakan label pada setiap ruang letak barang/ bahan.
35 Menyediakan etika penggunaan dan peraturan pengambilan barangan dari stor untuk dipatuhi
36 Menyediakan kad inventori stok dengan maklumat yang sentiasa dikemas kini
37 Memastikan tiada bahan/ peralatan yang tidak diperlukan turut disimpan di dalam stor.
38 Menyediakan penanda aras minimum barang dalam stor
45 Memastikan sudut/ bilik cetak/ dokumentasi memenuhi kriteria berikut :
-        Bersih
-        Tidak berdebu
-        Tersusun
-        Kemas
-        Selamat

46 Memastikan peralatan, kabinet dan rak berada dalam keadaan teratur, baik dan kemas.

B15) Bilik Server/ Terperingkat
49 Memastikan bilik server/ terperingkat memenuhi kriteria yang berikut :
-        Bersih
-        Tidak berdebu
-        Tersusun
-        Kemas
-        Selamat

D2) Pendawaian/ Kabel
-        Memastikan pendawaian elektrik/ telefon/ kabel komputer/ mesin/ peralatan dalam keadaan kemas, teratur dan selamat.
-        Memastikan plag dilabelkan mengikut kesesuaian peralatan elektrik yang digunakan.

TEMPAT UMUM
8 Menyediakan dan memaparkan carta aliran perkhidmatan yang dikemas kini

C3) Ruang Menunggu
9 Menyedia dan memastikan sofa/ tempat duduk dan bahan bacaan dalam keadaan baik, bersih, teratur dan ceria selaras dengan imej
11 Menyediakan tong sampah yang bersesuaian dan mencukupi.

C4) Laluan Utama/ koridor
12 Memastikan susunan peralatan atau hiasan sepanjang laluan kemas, bersih dan teratur.
13 Memastikan tiada halangan di semua laluan dan pintu kecemasan.

C5) Bilik Mesyuarat
14 Memastikan semua peralatan seperti kerusi, meja, mikrofon, skrin komputer, projektor berada dalam keadaan baik. Semua peralatan tidak berfungsi
15 Memastikan persekitaran bilik mesyuarat bersih, kemas dan selamat

C9) Pantri/ Tempat Makan
29 Memastikan peralatan berada dalam keadaan baik, tersusun dan boleh digunakan.
30 Memastikan pantri bersih, tidak berdebu dan dalam keadaan terurus

C10) Tandas
31 Memastikan persekitaran tandas bersih dan kering.
32 Memastikan bau tandas menyenangkan
33 Memastikan peralatan tandas berfungsi dengan baik.
34 Memastikan pengudaraan tandas baik.
35 Memaparkan pemakluman seperti jadual tugas, etika dan peraturan penggunaan tandas.
36 Menyediakan peralatan tambahan seperti yang berikut :
-        Cecair pencuci tangan
-        Tisu tandas
-        Bakul sampah/ tong sanitari
-        Cermin muka
-        Bahan pewangi Menyediakan satu peralatan yang disyorkan
37 Menyediakan tandas OKU dan berfungsi dengan baik.

D2) Pendawaian/ Kabel
3 Memastikan pendawaian elektrik/ telefon/ kabel komputer/ mesin/ peralatan dalam keadaan kemas, teratur dan selamat.

4 Memastikan plag dilabelkan mengikut kesesuaian peralatan elektrik yang digunakan.

SELAMAT MENJALANKAN EKSA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan