Kriteria Penilaian Audit EKSA
RUANG TEMPAT
KERJA/ PEJABAT
B1) Lantai
1
Memastikan lantai memenuhi kriteria yang berikut :
-
Selamat dan tidak licin
-
Tiada kekotoran / sampah di
lantai
-
Tidak berlubang/ pecah atau
rosak
-
Tong sampah disediakan
Sekiranya
berlaku korosakan, inisiatif / tindakan proaktif untuk menambahbaik kerosakan
perlu segera diambil.
2
Menyediakan program pemantauan dan memastikan jadual pembersihan dipatuhi
B2) Dinding dan Siling
3
Memastikan dinding dan siling bersih daripada kekotoran dan dalam keadaan baik
4 Menyediakan
hiasan yang bersesuaian dan selaras dengan imej korporat.
B3) Lampu dan Soket
5
Memastikan semua lampu bersih, berfungsi dan dalam keadaan baik. Kriteria
berikut hendaklah dipatuhi:
-
Pelan
lampu/ suis dipamerkan
-
Notis/
arahan penjimatan tenaga
6
Memastikan soket elektrik berfungsi dan dalam keadaan baik.
B4) Susun Atur Peralatan
7
Menyeragamkan susunan laci meja/ kekaki boleh gerak(mobile pedestal
8
Memastikan peralatan kerja di ruang kerja/ kubikel dalam keadaan teratur dan
kemas :
-
Komputer
-
Tray
keluar/masuk
-
Folder/Fail
-
Perhiasan
berciri imej korporat dan tidak keterlaluan
-
Wayar/
kabel untuk peralatan ICT perlu dikemaskan dengan cable casing yang
bersesuaian.
B5) Keadaan Peralatan
9
Menyusun alat tulis dengan kemas dan teratur di atas meja/ tray/ dalam laci.
10
Memastikan semua peralatan dalam keadaan baik dan boleh digunakan.
11 Memastikan tanda/ label bersesuaian bagi
barangan yang disimpan dalam ruangan tertentu/ laci. Ruangan laci dilabel
seperti berikut :
-
Laci atas – ALAT TULIS
-
Laci tengah – DOKUMEN RASMI
-
Laci bawah – PERIBADI
12
Memastikan semua peralatan bebas daripada debu, bersih dan kemas seperti
berikut :
-
Rubber
stamp yang aktif dilabelkan dan disenaraikan
-
Sediakan
bakul sampah ditempat yang bersesuaian
-
Kasut/
selipar yang tidak digunakan disusun dengan kemas dibawah meja ( tiga pasang
termasuk yang dipakai)
13
Mempamerkan tatacara penggunaan untuk peralatan guna sama (yang bersesuaian).
14
Mempamerkan arahan/ notis bagi memastikan peralatan disusun kemas
B6) Pelabelan dan Papan Tanda/ Tanda
Arah
15
Menyediakan tanda nama pegawai/ kakitangan pada bilik atau kubikel yang
seragam.
16
Menyediakan label yang bersesuaian dan seragam bagi menunjukkan seksyen/ unit.
17
Menggunakan papan tanda/ tanda arah dengan tulisan yang sesuai, jelas dan mudah
dibaca
18
Meletakkan papan tanda/ tanda arah pada kedudukan strategik dan mudah dilihat.
B7) Perhiasan
19
Menyediakan perhiasan yang minimum dan selaras dengan imej korporat.
20
Memastikan perhiasan yang digunakan tidak berdebu dan dalam keadaan baik.
B8) Keperluan Umum
21
Menyedia dan memaparkan pelan lantai di bilik/ ruang guna sama yang mudah
dilihat.
22
Menyedia dan memaparkan pelan lampu di bilik/ ruang guna sama yang mudah
dilihat (sekiranya melebihi dua suis)
23
Memaparkan Senarai Aset Alih Kerajaan (KEW.PA-7) di semua bilik/ ruang.
24
Melantik Person In Charge (PIC) bagi setiap bilik/ ruang guna sama berserta
nombor telefon untuk dihubungi.
25
Menyedia dan memaparkan etika/ tatacara penggunaan bilik/ ruang guna sama
dengan jelas.
26
Merencana inisiatif/ tindakan proaktif pembaikan sekiranya berlaku kerosakan
dengan segera (jika ada).
B9) Meja Kerja Warga/ Kubikel Kerja
27
Memastikan meja kerja kemas dan peralatan disusun dengan baik
28
Menyediakan perhiasan yang minimum dan selaras dengan imej korporat.
B10) Bilik Pegawai
29
Memastikan meja kerja kemas dan peralatan disusun dengan baik.
30
Memastikan susunan perabot kemas.
31
Menyediakan perhiasan yang minimum dan selaras dengan imej korporat.
B11) Stor Peralatan Pejabat
32
Memastikan stor memenuhi kriteria berikut : a) Bersih b) Tidak berdebu c)
Susunan kemas dan teratur
33
Menyediakan sistem rekod inventori yang jelas dan teratur bagi memudahkan
capaian barangan dengan cepat dan pantas.
34
Menyedakan label pada setiap ruang letak barang/ bahan.
35
Menyediakan etika penggunaan dan peraturan pengambilan barangan dari stor untuk
dipatuhi
36
Menyediakan kad inventori stok dengan maklumat yang sentiasa dikemas kini
37
Memastikan tiada bahan/ peralatan yang tidak diperlukan turut disimpan di dalam
stor.
38
Menyediakan penanda aras minimum barang dalam stor
45
Memastikan sudut/ bilik cetak/ dokumentasi memenuhi kriteria berikut :
-
Bersih
-
Tidak
berdebu
-
Tersusun
-
Kemas
-
Selamat
46
Memastikan peralatan, kabinet dan rak berada dalam keadaan teratur, baik dan
kemas.
B15) Bilik Server/ Terperingkat
49
Memastikan bilik server/ terperingkat memenuhi kriteria yang berikut :
-
Bersih
-
Tidak
berdebu
-
Tersusun
-
Kemas
-
Selamat
D2) Pendawaian/ Kabel
-
Memastikan
pendawaian elektrik/ telefon/ kabel komputer/ mesin/ peralatan dalam keadaan
kemas, teratur dan selamat.
-
Memastikan
plag dilabelkan mengikut kesesuaian peralatan elektrik yang digunakan.
TEMPAT UMUM
8
Menyediakan dan memaparkan carta aliran perkhidmatan yang dikemas kini
C3) Ruang Menunggu
9
Menyedia dan memastikan sofa/ tempat duduk dan bahan bacaan dalam keadaan baik,
bersih, teratur dan ceria selaras dengan imej
11
Menyediakan tong sampah yang bersesuaian dan mencukupi.
C4) Laluan Utama/ koridor
12
Memastikan susunan peralatan atau hiasan sepanjang laluan kemas, bersih dan
teratur.
13
Memastikan tiada halangan di semua laluan dan pintu kecemasan.
C5) Bilik Mesyuarat
14
Memastikan semua peralatan seperti kerusi, meja, mikrofon, skrin komputer,
projektor berada dalam keadaan baik. Semua peralatan tidak berfungsi
15
Memastikan persekitaran bilik mesyuarat bersih, kemas dan selamat
C9) Pantri/ Tempat Makan
29
Memastikan peralatan berada dalam keadaan baik, tersusun dan boleh digunakan.
30
Memastikan pantri bersih, tidak berdebu dan dalam keadaan terurus
C10) Tandas
31
Memastikan persekitaran tandas bersih dan kering.
32
Memastikan bau tandas menyenangkan
33
Memastikan peralatan tandas berfungsi dengan baik.
34
Memastikan pengudaraan tandas baik.
35
Memaparkan pemakluman seperti jadual tugas, etika dan peraturan penggunaan
tandas.
36
Menyediakan peralatan tambahan seperti yang berikut :
-
Cecair
pencuci tangan
-
Tisu
tandas
-
Bakul
sampah/ tong sanitari
-
Cermin
muka
-
Bahan
pewangi Menyediakan satu peralatan yang disyorkan
37
Menyediakan tandas OKU dan berfungsi dengan baik.
D2) Pendawaian/ Kabel
3
Memastikan pendawaian elektrik/ telefon/ kabel komputer/ mesin/ peralatan dalam
keadaan kemas, teratur dan selamat.
4 Memastikan
plag dilabelkan mengikut kesesuaian peralatan elektrik yang digunakan.
SELAMAT MENJALANKAN EKSA
Tiada ulasan:
Catat Ulasan